Zmiana zarzutu dla b. d-cy eskadry ws. kleski samolotu CASA

Zmiana zarzutu dla b. d-cy eskadry ws. kleski samolotu CASA
Category: inne
27 lipca, 2020

*Prokuratura zmieniła zarzuty w stosunku do ppłk. Leszka L., b. dowódcy trzynascie. eskadry lotnictwa transportowego przy Krakowie a mianowicie z nieumyślnego spowodowania kleski lotniczej, dzieki nieumyślne niedopełnienie obowiązków. Rzecz dotyczy kleski wojskowego samolotu CASA w styczniu 2009 roku pod spodem Mirosławcem. Zginęło wtedy 20 lotników – czteroosobowa załoga i 16 oficerów. *

„Po przeanalizowaniu refleksji biegłych prokurator postanowił zmienić zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy poprzez umyślne niedopełnienie obowiązków, na nieumyślne niedopełnienie obowiązków, za co grozi wyrok do dwóch lat pozbawienia wolności” – poinformował PAP we wtorek rzecznik Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Poznaniu, ppłk Sławomir Schewe.

Zarzuty dla ppłk. L. związane są wraz z planowaniem i organizacją lotu. Za poprzedni zarzut postawiony Leszkowi L. groziło do 8 czasów pozbawienia wolności.

Podejrzany nie przyznał się do stawianych mu zarzutów i odmówił składania wyjaśnień.

W minionym tygodniu prokuratura postawiła zarzuty także pozostalej osobie w związku sposród katastrofą samolotu CASA.

Zarzut nieumyślnego sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym otrzymał Adam B., który był kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia w Wojskowym Porcie Lotniczym w Mirosławcu. Mężczyźnie grozi do dwóch lat więzienia. Oficer ten odmówił składania wyjaśnień.

Zarzuty dla kontrolera lotów jak i równiez zmiana zarzutu dla b. dowódcy były możliwe metrów. in. dzięki analizie przygotowanej przez biegłych opinii. Prokuratura otrzymała recenzje na początku grudnia 2009 r. Śledczy liczą, że raport pomoże wyjaśnić pobudki katastrofy.

Prokuratura wyjaśniająca podstawy katastrofy rozpala pod uwagę odpowiedzialność załogi samolotu, ludzi, którzy byli odpowiedzialni zbytnio organizację lotu, oraz zbytnio sprowadzenie samolotu do lądowania. Prokuratura nie wyklucza postawienia zarzutów odmiennym osobom.

Aeroplan transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia 2008 r. w Mirosławcu (Zachodniopomorskie). Maszyna wykonywała lot dzieki trasie Okęcie – Powidz – Krzesiny – Mirosławiec – Świdwin – Kraków; rozwoziła uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Zginęło wtedy 20 lotników a mianowicie czteroosobowa załoga i 16 oficerów.

Po katastrofie stanowiska straciło pięciu wojskowych bezpośrednio odpowiedzialnych a mianowicie w ocenie ministra defensywy – za decyzje, które do tej dziewczyny doprowadziły. Byli to ówczesny dowódca 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego sposród Krakowa, rewizor zbliżania i precyzyjnego podejścia, kontroler lotniska, komendant Wojskowego Portu Lotniczego w Mirosławcu i starszy dyżurny Centrum Operacji Powietrznych. (PAP)

kpr/ pz/ woj/