Były prezes GM ogłasza koniec ery samochodów. "Będziemy mieli 5 lat dzięki oddanie ich na złom"

Bob Lutz, wiceprezes General Motors ogłasza koniec ery samochodów

Mówię to ze smutkiem, ale zbliżamy się do samego końca ery motoryzacji – zawyrokował Bob Lutz, legenda gałęzi motoryzacyjnej. Jego zdaniem po ciągu 15 lat przemysł samochodowy, jaki znamy, przestanie istnieć.

"Przez dziesiątki lat ludzie przemieszczali się konno, przez ostatnie 120 lat głównym środkiem przewozu był samochód. Zbliżamy się teraz do samego końca ery pojazdów, będziemy podróżować w ustandaryzowanych pojazdach" – prognozuje w artykule dla serwisu Samochód News.

Bob Lutz wieszczy koniec branży

Bob Lutz jeszcze w 2010 r., w wieku 78 lat, był wiceprezesem General Motors. 47 lat swojego fachowego życia poświęcił pracy po branży motoryzacyjnej - nie zaakceptować tylko w GM, ale i także w Fordzie, Chryslerze oraz BMW.

Foto: Joe Corrigan / Stringer / Getty Images Bob Lutz i Elon Musk na imprezie w 2011 roku

Wierzy, że już perspektywie odleglejszej będziemy przyzywać autonomiczne pojazdy, które będą wjeżdżały następnie na autostrady i poruszały się po nich z prędkością dostosowaną do odmiennych uczestników ruchu – 150-200 km/h. Gdy pojazd dowiezie nas na obszar, a my wysiądziemy, natychmiast wróci do bazy, zrealizowany do przewozu kolejnych transportowanych osób.

"Większość tych ustandaryzowanych pojazdów będzie własnością Uberów, Lyftów, i Bóg wie jakich firm, które pojawią się na rynku po przyszłości" – uważa Lutz. "Tych pojazdów nie pozostaną prowadzić ludzie, bo za 15 – najpóźniej zbytnio 20 lat – auta prowadzone przez ludzi pozostaną prawnie przegonione z autostrad. Punkt krytyczny zostanie osiągnięty, gdy 20-30 proc. wozów będzie całkowicie autonomicznych. Państwa spojrzą na statystyki incydentów i zorientują się, iż ludzie powodują 99, dziewięć proc. z nich. Oczywiście nastąpi też moment przejściowy. Każdy będzie miał pięć lat na tek krok, by zmniejszyć swoje auto z tras lub zezłomować i wymienić je na (autonomiczny – red. ) pojazd" – prognozuje były szef GM.

I wskazuje, że koniec ery samochodów będzie oznaczał koniec innych dziedzin – warsztatów, dealerów lub nawet mediów piszących na temat branży motoryzacyjnej. "Wszystko to zniknie podczas 20 lat" – uważa Lutz.

Jego prognoza pewnie mnóstwo wydaje się absurdalna. Lecz czy na pewno?

W 2017 roku spółki, które pracują nad autonomicznymi samochodami, nie są wyjątkami. Są nimi te, które jeszcze się za wówczas nie zabrały. W grupie tych pierwszych jest bez wątpienia Tesla, Waymo Google'a, Uber, jego główny konkurent Lyft, Ford, Toyota, Honda lub chiński Baidu.

Zobacz też: Volvo testuje ciężarówki przyszłości. Pojazdy autonomiczne mają możliwość mieć wpływ na pełną gospodarkę

Autonomiczne taksówki od momentu Google'a

We wtorek, 7 listopada, John Krafcik, prezes Waymo, na konferencji technologicznej po Lizbonie, chwalił się, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy flota samojeżdżących minivanów firmy przejechała ponad cztery miliardy kilometrów, z czegoż 5, 5 milionów kilometrów autonomicznie, bez żadnej wsparcia człowieka, po publicznych drogach. To tak niby trasę z San Francisco do Nowego Jorku pokonały ponad 1200 razy.

A to nie koniec. Firma lada dzień uruchomi komercyjne przejazdy autonomicznymi taksówkami Chrysler Pacifica w miasteczku Phoenix w Arizonie. Póki co na niewielką skalę po wyznaczonej i wyśmienicie przetestowanej trasie, ale na tym się nie skończy, bo Waymo zamierza rozszerzyć tę usługę na całkowitą metropolię, a potem jak i również inne miasta.

Foto: AFP/EAST NEWS / East News John Krafcik, prezes Waymo, ze sceny Web Summit ogłasza, że dzięki ulice wyjechały już samojeżdżące samochody firmy, które odrzucić mają posiadacza auta

Według oficjalnych informacji Google pracuje nad technologią autonomicznej jazdy tylko od 8 lat. Wówczas rok temu ten "specjalny projekt" został przekształcony po Waymo - osobną firmę należącą do Alphabetu – spółki-matki Google'a.

A co z Europą?

Dobrze, a teraz spójrzmy dzięki Europę. Żaden z działających na naszym kontynencie koncernów nie ogłosił jeszcze tak spektakularnych akcji jak Waymo. Nie jest jednak faktycznie, że wszyscy czekają wraz z założonymi rękami na amerykańskie sukcesy. Niemiecka kolej testuje od pewnego czasu autonomiczny (i elektryczny) autobus, który jeździ po publicznych trasach. Trasa, którą pokonuje, nie zaakceptować jest imponująca, ale Amerykanie też tak zaczynali.

W Londynie testowane będą autonomiczne pody, które pokonują 3-kilometrową trasę obok O2 Arena, gdzie odbywają się największe koncerty. W ramach owego projektu Brytyjczycy chcą zbadać przede wszystkim, jak osoby reagują na podróż maszynami bez kierowcy.

Nissan wyprowadził w lutym dzięki londyńskie drogi swojego autonomicznego LEAF-a. Poruszał się z prędkością 80 km/h po dużej wielopasmowej drodze. Kolejne kraje, w wskazane jest firma chce pojawić się ze swoim samochodem z brakiem kierowcy to Holandia i Francja. Japoński koncern posiada fabryki w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji.

Plany przetestowania swoich samojeżdżących modeli w Europie ogłosił już też Ford, Volvo i Jaguar Land Rover.

Niemcy w kwietniu przyjęły przepisy pozwalające samojeżdżącym pojazdom poruszanie się według drogach publicznych. Kraj tego rodzaju koncernów jak BMW, Volkswagen i Daimler chce zapewnić, że testy autonomicznych pojazdów będą bezpieczne. Zamierza zbytnio 2 lata wrócić służące do tematu i – jeżeli zajdzie taka potrzeba – znów zaktualizować obowiązujące uprawnienie.

Według przyjętych wiosną regulacji człowiek musi być zawsze obecny w autonomicznym samochodzie i być skończony do przejęcia kierownicy, wówczas gdy zaistnieje taka potrzeba. Nie musi jednak patrzeć pełny czas na drogę.

Każdy pojazd musi być wyposażony w czarną skrzynkę, która nagrywa całą jazdę i rejestruje, kto w danym momencie kieruje pojazdem – człowiek czy machina.

Jeśli europejskie państwa będą chciały przyciągnąć do siebie producentów aut przyszłości, będą musiały pójść jezdnią Niemiec. Waymo przeprowadzał testy w Arizonie właśnie ze względu na pobłażliwe prawo.

Nie, wówczas wszystko nie oznacza to, że już za chwilę pożegnamy tradycyjne samochody, ale powinno się zapamiętać słowa Boba Lutza i w roku 2037 rozejrzeć się wokół.

Dzielić:

Związane z

analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem 19.06.2019

Analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem

364 19.06.2019

Z kraju

Fundusze private equity, które kupiły Allegro odrzucić są inwestorami docelowymi, w perspektywie kilku lat będą chciały sprzedać biznes spośród zyskiem - uważają analitycy. Podkreślają, że wartość umowy "robi wrażenie". W piątek popołudniu…...

Czytać →
andrzej Klesyk - inwestycja przy GIVT, inwestowanie w startupy 19.06.2019

Andrzej Klesyk - inwestycja przy GIVT, inwestowanie w startupy

1000 19.06.2019

Finanse

Andrzej Klesyk to jeden wraz z najbardziej znanych managerów przy Polsce - jeden spośród pierwszych polskich absolwentów MBA na Harvard Business School, a także wieloletni prezes grupy PZU. Obecnie nie prowadzi…...

Czytać →
belka krytykuje pomoc dla frankowiczów 25.06.2019

Belka krytykuje pomoc dla frankowiczów

108 25.06.2019

Z kraju

"Przewalutowanie nie poprawiłby kondycji państwa" - tak o pomocy na rzecz frankowiczów powiedział dziś odchodzący prezes Narodowego Banku Polskiego Marek Belka. Dodał, iż nie rozumie działań, jakie mają pomóc zadłużonym. - Ostrzegałbym…...

Czytać →
analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem 19.06.2019

Analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem

90 19.06.2019

Z kraju

Fundusze private equity, które kupiły Allegro odrzucić są inwestorami docelowymi, w perspektywie kilku lat będą chciały sprzedać biznes spośród zyskiem - uważają analitycy. Podkreślają, że wartość umowy "robi wrażenie". W piątek popołudniu…...

Czytać →
bartosz Marczuk o programie Familia 500 24.06.2019

Bartosz Marczuk o programie Familia 500

458 24.06.2019

Z kraju

Zmiany w 500 dodatkowo. Projekt odesłany do komisji senackiej 500 plus też na pierwsze dziecko. Wydaje się być decyzja komisji senackiej Osiem zmian w programie pięć stów plus…...

Czytać →
aSF. Rząd traci kontrolę ponad chorobą świń 21.06.2019

ASF. Rząd traci kontrolę ponad chorobą świń

148 21.06.2019

Z kraju

Wykryto szesnaste już ognisko afrykańskiego pomoru świń (ASF). U bram Polski już w zasadzie jest katastrofa, grożą nam wielomiliardowe straty i duża drożyzna w sklepach a mianowicie alarmuje opozycja. Rzecznik rządu…...

Czytać →
bezpłatne leki dla seniorów. Stwierdź szczegóły projektu 25.06.2019

Bezpłatne leki dla seniorów. Stwierdź szczegóły projektu

255 25.06.2019

Z kraju

Każdy, kto ukończył 75. rok kalendarzowy życia, będzie miał prawo do bezpłatnych leków, rozmieszczonych na wykazie ogłaszanym poprzez ministra zdrowia - mniema projekt ustawy przygotowanej za pośrednictwem MZ. Maksymalny limit…...

Czytać →