Były prezes GM ogłasza koniec ery samochodów. "Będziemy mieli 5 lat dzięki oddanie ich na złom"

Bob Lutz, wiceprezes General Motors ogłasza koniec ery samochodów

Mówię to ze smutkiem, ale zbliżamy się do samego końca ery motoryzacji – zawyrokował Bob Lutz, legenda gałęzi motoryzacyjnej. Jego zdaniem po ciągu 15 lat przemysł samochodowy, jaki znamy, przestanie istnieć.

"Przez dziesiątki lat ludzie przemieszczali się konno, przez ostatnie 120 lat głównym środkiem przewozu był samochód. Zbliżamy się teraz do samego końca ery pojazdów, będziemy podróżować w ustandaryzowanych pojazdach" – prognozuje w artykule dla serwisu Samochód News.

Bob Lutz wieszczy koniec branży

Bob Lutz jeszcze w 2010 r., w wieku 78 lat, był wiceprezesem General Motors. 47 lat swojego fachowego życia poświęcił pracy po branży motoryzacyjnej - nie zaakceptować tylko w GM, ale i także w Fordzie, Chryslerze oraz BMW.

Foto: Joe Corrigan / Stringer / Getty Images Bob Lutz i Elon Musk na imprezie w 2011 roku

Wierzy, że już perspektywie odleglejszej będziemy przyzywać autonomiczne pojazdy, które będą wjeżdżały następnie na autostrady i poruszały się po nich z prędkością dostosowaną do odmiennych uczestników ruchu – 150-200 km/h. Gdy pojazd dowiezie nas na obszar, a my wysiądziemy, natychmiast wróci do bazy, zrealizowany do przewozu kolejnych transportowanych osób.

"Większość tych ustandaryzowanych pojazdów będzie własnością Uberów, Lyftów, i Bóg wie jakich firm, które pojawią się na rynku po przyszłości" – uważa Lutz. "Tych pojazdów nie pozostaną prowadzić ludzie, bo za 15 – najpóźniej zbytnio 20 lat – auta prowadzone przez ludzi pozostaną prawnie przegonione z autostrad. Punkt krytyczny zostanie osiągnięty, gdy 20-30 proc. wozów będzie całkowicie autonomicznych. Państwa spojrzą na statystyki incydentów i zorientują się, iż ludzie powodują 99, dziewięć proc. z nich. Oczywiście nastąpi też moment przejściowy. Każdy będzie miał pięć lat na tek krok, by zmniejszyć swoje auto z tras lub zezłomować i wymienić je na (autonomiczny – red. ) pojazd" – prognozuje były szef GM.

I wskazuje, że koniec ery samochodów będzie oznaczał koniec innych dziedzin – warsztatów, dealerów lub nawet mediów piszących na temat branży motoryzacyjnej. "Wszystko to zniknie podczas 20 lat" – uważa Lutz.

Jego prognoza pewnie mnóstwo wydaje się absurdalna. Lecz czy na pewno?

W 2017 roku spółki, które pracują nad autonomicznymi samochodami, nie są wyjątkami. Są nimi te, które jeszcze się za wówczas nie zabrały. W grupie tych pierwszych jest bez wątpienia Tesla, Waymo Google'a, Uber, jego główny konkurent Lyft, Ford, Toyota, Honda lub chiński Baidu.

Zobacz też: Volvo testuje ciężarówki przyszłości. Pojazdy autonomiczne mają możliwość mieć wpływ na pełną gospodarkę

Autonomiczne taksówki od momentu Google'a

We wtorek, 7 listopada, John Krafcik, prezes Waymo, na konferencji technologicznej po Lizbonie, chwalił się, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy flota samojeżdżących minivanów firmy przejechała ponad cztery miliardy kilometrów, z czegoż 5, 5 milionów kilometrów autonomicznie, bez żadnej wsparcia człowieka, po publicznych drogach. To tak niby trasę z San Francisco do Nowego Jorku pokonały ponad 1200 razy.

A to nie koniec. Firma lada dzień uruchomi komercyjne przejazdy autonomicznymi taksówkami Chrysler Pacifica w miasteczku Phoenix w Arizonie. Póki co na niewielką skalę po wyznaczonej i wyśmienicie przetestowanej trasie, ale na tym się nie skończy, bo Waymo zamierza rozszerzyć tę usługę na całkowitą metropolię, a potem jak i również inne miasta.

Foto: AFP/EAST NEWS / East News John Krafcik, prezes Waymo, ze sceny Web Summit ogłasza, że dzięki ulice wyjechały już samojeżdżące samochody firmy, które odrzucić mają posiadacza auta

Według oficjalnych informacji Google pracuje nad technologią autonomicznej jazdy tylko od 8 lat. Wówczas rok temu ten "specjalny projekt" został przekształcony po Waymo - osobną firmę należącą do Alphabetu – spółki-matki Google'a.

A co z Europą?

Dobrze, a teraz spójrzmy dzięki Europę. Żaden z działających na naszym kontynencie koncernów nie ogłosił jeszcze tak spektakularnych akcji jak Waymo. Nie jest jednak faktycznie, że wszyscy czekają wraz z założonymi rękami na amerykańskie sukcesy. Niemiecka kolej testuje od pewnego czasu autonomiczny (i elektryczny) autobus, który jeździ po publicznych trasach. Trasa, którą pokonuje, nie zaakceptować jest imponująca, ale Amerykanie też tak zaczynali.

W Londynie testowane będą autonomiczne pody, które pokonują 3-kilometrową trasę obok O2 Arena, gdzie odbywają się największe koncerty. W ramach owego projektu Brytyjczycy chcą zbadać przede wszystkim, jak osoby reagują na podróż maszynami bez kierowcy.

Nissan wyprowadził w lutym dzięki londyńskie drogi swojego autonomicznego LEAF-a. Poruszał się z prędkością 80 km/h po dużej wielopasmowej drodze. Kolejne kraje, w wskazane jest firma chce pojawić się ze swoim samochodem z brakiem kierowcy to Holandia i Francja. Japoński koncern posiada fabryki w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji.

Plany przetestowania swoich samojeżdżących modeli w Europie ogłosił już też Ford, Volvo i Jaguar Land Rover.

Niemcy w kwietniu przyjęły przepisy pozwalające samojeżdżącym pojazdom poruszanie się według drogach publicznych. Kraj tego rodzaju koncernów jak BMW, Volkswagen i Daimler chce zapewnić, że testy autonomicznych pojazdów będą bezpieczne. Zamierza zbytnio 2 lata wrócić służące do tematu i – jeżeli zajdzie taka potrzeba – znów zaktualizować obowiązujące uprawnienie.

Według przyjętych wiosną regulacji człowiek musi być zawsze obecny w autonomicznym samochodzie i być skończony do przejęcia kierownicy, wówczas gdy zaistnieje taka potrzeba. Nie musi jednak patrzeć pełny czas na drogę.

Każdy pojazd musi być wyposażony w czarną skrzynkę, która nagrywa całą jazdę i rejestruje, kto w danym momencie kieruje pojazdem – człowiek czy machina.

Jeśli europejskie państwa będą chciały przyciągnąć do siebie producentów aut przyszłości, będą musiały pójść jezdnią Niemiec. Waymo przeprowadzał testy w Arizonie właśnie ze względu na pobłażliwe prawo.

Nie, wówczas wszystko nie oznacza to, że już za chwilę pożegnamy tradycyjne samochody, ale powinno się zapamiętać słowa Boba Lutza i w roku 2037 rozejrzeć się wokół.

Dzielić:

Związane z

al Gore o zmianach w klimacie: świat oparty dzięki zielonej energii do 2050 roku  Ze świata 17.06.2019

Al Gore o zmianach w klimacie: świat oparty dzięki zielonej energii do 2050 roku Ze świata

955 17.06.2019

Ze swiata

ArcelorMittal wyłączy wielki piec w krakowskiej hucie. Trzy scenariusze gwoli pracowników Sekretarz energii AMERYCE chwali Polskę. "Podjęła rzetelną decyzję" Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem Zanieczyszczona…...

Czytać →
analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem 19.06.2019

Analitycy: kupujący allegro będą potrzebowali sprzedać go z zyskiem

879 19.06.2019

Z kraju

Fundusze private equity, które kupiły Allegro odrzucić są inwestorami docelowymi, w perspektywie kilku lat będą chciały sprzedać biznes spośród zyskiem - uważają analitycy. Podkreślają, że wartość umowy "robi wrażenie". W piątek popołudniu…...

Czytać →
2, 5 miliarda euro na polską energetykę. Będzie bezpieczniej, efektywniej i bardziej «zielono»?  Informacje 14.06.2019

2, 5 miliarda euro na polską energetykę. Będzie bezpieczniej, efektywniej i bardziej «zielono»? Informacje

909 14.06.2019

Wiadomosci gospodarcze

Janis Warufakis w TVN24 BiS: "Udają, że kryzys się skończył. Greckiego długu nie da się spłacić" Mazowsze pozostało podzielone. Rząd liczy w dodatkowe środki z Starego kontynentu Europejskiej Wydarzenia…...

Czytać →
2, 5 miliarda euro na polską energetykę. Będzie bezpieczniej, efektywniej i bardziej «zielono»?  Informacje 14.06.2019

2, 5 miliarda euro na polską energetykę. Będzie bezpieczniej, efektywniej i bardziej «zielono»? Informacje

285 14.06.2019

Wiadomosci gospodarcze

Janis Warufakis w TVN24 BiS: "Udają, że kryzys się skończył. Greckiego długu nie da się spłacić" Mazowsze pozostało podzielone. Rząd liczy w dodatkowe środki z Starego kontynentu Europejskiej Wydarzenia…...

Czytać →
afera KNF. Chrzanowski ma wpłacić 250 tysięcy złotych poręczenia 16.06.2019

Afera KNF. Chrzanowski ma wpłacić 250 tysięcy złotych poręczenia

961 16.06.2019

Z kraju

Były przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Marek Chrzanowski ma wpłacić 250 tysięcy złotych poręczenia majątkowego, pozostanie też pod dozorem policji - zdecydował w poniedziałek katowicki sąd rejonowy. Odrzucić uwzględnił zażalenia obrony w stosowane…...

Czytać →
adam Glapiński nowym prezesem NBP-u? 15.06.2019

Adam Glapiński nowym prezesem NBP-u?

577 15.06.2019

Z kraju

300 plus w nowej odsłonie. "Większa pewność co do odwiedzenia jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco…...

Czytać →
100 mld euro dla Naszego kraju na szali. Głosowanie ws. unijnego budżetu  Informacje 12.06.2019

100 mld euro dla Naszego kraju na szali. Głosowanie ws. unijnego budżetu Informacje

49 12.06.2019

Wiadomosci gospodarcze

Ministerstwo Finansów podało stan swojego konta Polska dużo dalej za Niemcami. Kolosalne różnice w sile europejskich gospodarek Setki milionów wydane, kolejne już oczekują. Mają pomóc gospodarce Eksperci: nowa perspektywa unijna przynosi większe…...

Czytać →
500 plus dla emerytów. Komentarz prof. Kika i Pihowicz 14.06.2019

500 plus dla emerytów. Komentarz prof. Kika i Pihowicz

973 14.06.2019

Twoje pieniadze

PiS wraca do pomysłu 500 plus dla emerytów. W zeszłym r. partia rządząca odrzuciła ustawę PSL, która miała dzięki celu wprowadzenie zapomogi gwoli najuboższych emerytów. Teraz jednak PiS ustami prezesa zapowiada…...

Czytać →
75 mld cięć w budżecie UE. Ale płatnicy netto chcą więcej  Informacje 15.06.2019

75 mld cięć w budżecie UE. Ale płatnicy netto chcą więcej Informacje

49 15.06.2019

Wiadomosci gospodarcze

Ministerstwo Finansów podało stan swego konta Polska dużo dalej za Niemcami. Kolosalne dywergencje w sile europejskich gospodarek Setki miliardów wydane, następujące już czekają. Mają wesprzeć gospodarce Eksperci: nowa możliwość unijna daje większe…...

Czytać →