Samoloty dla naszych VIP-ów. Będzie wniosek na temat unieważnienie dokumenty urzedowe z Boeingiem

Samoloty dla naszych VIP-ów. Będzie wniosek na temat unieważnienie dokumenty urzedowe z Boeingiem
Category: gospodarka
27 lipca, 2020

Właśnie ta rozstrzygniecie KIO dzierzy być uzasadnieniem skargi – podaje RMF FM, które dowiedziało się o sprawie. Wniosek na temat unieważnienie umowy ma zostać złożony przy przyszłym tygodniu. Według wiadomosci radia, ma go złożyć jedna z firm biorących udział po przetargu nim MON zrezygnowało z tej drogi kupna i zdecydowało się w zakup z wolnej ręki.

Wybór samolotów dla naszych VIP-ów przebiegał w gorącej atmosferze. MON najpierw przygotował przetarg, dzięki któremu chciał pozyskać dwie nowe maszyny i jedną używaną. Miał na to 1, 7 mld zł. Z postępowania jednak nic nie zaakceptowac wyszło. Resort tłumaczył, że odrzucił z powodu zbyt wysokiej ceny i błędów formalno-prawnych oferty, które złożyli Boeing oraz czeska firma Glomex. Wartość złożonych ofert wynosiła ok. 3, 44 mld zł jak i równiez ok. dwa, 66 mld zł. Oba podmioty oferowały MON samoloty B737-800.

Przy związku sposród tym – i naglącą potrzebą wykorzystania pieniędzy w ten cel, które pochodziły jeszcze sposród zeszłorocznego budżetu (musiały zostać wykorzystane do 31 marca, inaczej aby przepadły) – 10 marca Inspektorat Uzbrojenia MON uruchomił w trybie zamówienia z nieograniczonej ręki postępowanie ws. samolotów średniej wielkości do przewozu najważniejszych osób w państwie. Do negocjacji zaprosił amerykańską firmę Boeing, która podaje maszyny B737-800 (w wersji oznaczonej w charakterze Boeing Business Jet – BBJ2). Wybór Boeinga sluzace do nowych negocjacji Inspektorat Uzbrojenia uzasadnił tym, że ta firma ma wyłączne prawa do dysponowania miejscami na linii roboczej tego modelu.

Sprawie zaczęła się przyglądać KIO. Pomimo że nie zaakceptowac zakończyła postępowania, pozwoliła MON na tę formę kupna. Umowę z Boeingiem udało się podpisać 31 marca, czyli przy ostatni dzień, kiedy było to możliwe. Już kilkanascie dni później, 3 04, KIO ogłosiła, że nabycie z nieograniczonej ręki w tej sytuacji był jednak niezgodny wraz z prawem. To dlatego rywal Boeinga wraz z przetargu – jak pisze RMF FM – zamierza poskarżyć się na umowę.

Informację błyskawicznie skomentował były szef MON:

Historia zmagań z trudną dla polityków materią kupowania rządowych samolotów to pasmo porażek i odwoływanych przetargów – pisaliśmy pod koniec 02. To dlatego, że żadna z partii nie chciała wziąć dzieki siebie owego drogiego kupna, choć na temat nowych samolotach mówili kazdy premierzy za wyjątkiem Tadeusza Mazowieckiego. Nie posiadając swej floty, korzystaliśmy z czarterów. Jednak to generuje spore koszty.

Transport na większe odległości prowadzona jest się albowiem dwoma czarterowanymi od PLL LOT samolotami średniej wielkości Embraer 170; umowa w tej sprawie wygaśnie przy 2017 r. Tam, w którym miejscu niemożliwe wydaje sie byc użycie przewozu cywilnego a mianowicie np. przy rejonie działań wojennych – wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

Wedlug katastrofie smoleńskiej z 2010 r. jak i równiez rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów wojsko wciąż odpowiada za transport osób w najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one az do 1. Podstawy Lotnictwa Komunikacyjnego, utworzonej w miejsce 36. Szczególowego Pułku Lotnictwa Transportowego.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy