Nacjonalizacja viaTOLL. System ciagle utrzymuje Kapsch, ale w łagodniejszych warunkach

Category: system gospodarczy
27 lipca, 2020

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk rok temu wystąpił z zaskakującym pomysłem zerwania trwającego przetargu dzieki nowego operatora systemu e-myta i przekazania do po ręce GITD, która zajmuje się głównie kontrolowaniem postaci technicznego ciężarówek i infrastrukturą fotoradarową.

Adamczyk chciał, aby ramach „strategii uszczelniania systemu podatkowego” GITD przejęła obowiązki nadzorowania przewozu ładunków fiskalnie wrażliwych: paliw, alkoholu i suszu tytoniowego. Pomysł spodobał się ówczesnej premier Beacie Szydło jak i równiez ministrowi finansów Mateuszowi Morawieckiemu i postanowiono go wdrożyć.

Internetowe: Morawiecki dzieki nowym odcinku drogi ekspresowej S8. „Korki znikną”

Jak pisze „Dziennik Czasopismo Prawna”, już w najbliższą sobotę 3 listopada urzedowy nadzór ponad viaTOLL wzrusza GITD. Formalny, ponieważ instytucja ta a mianowicie tak jak ostrzegali eksperci – nie jest w stanie tego zadania wykonywać.

Początkowo GITD miała scedować owe obowiązki w produkującą banknoty i pliki Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, ale calkowicie padło w Instytut Łączności, który także nie ma zdolności i zasobów do zarządzania takim ukladem jak viaTOLL.

Z danych gazety wyplywa, że w połowie października Instytut Łączności podpisał umowę na zarządzanie systemem z jego dotychczasowym operatorem, to znaczy austriackim Kapschem. Umowa miała zostać podpisana na dwudziestu siedmiu miesięcy.

Przynajmniej aż sluzace do stycznia 2021 roku w praktyce calosc ma więc zostać po staremu. Uklad będzie mógł zostać skrócony lub wydłużony o pół roku.

Zasadniczą różnicą są jednak wzory umowy. Do tej pory Kapsch musiał zapewnić działanie systemu niezależnie nawet od czasu skutków nawałnic czy dysfunkcji prądu. W tym momencie będzie musiał jedynie wykazać, że dochował staranności w utrzymaniu działania infrastruktury.

Jest jeszcze sprawa finansowa. Choć koszty działania systemu, które wynosiły wcześniej około 280 mln zł rocznie, mogą być podobne, państwo gubi potencjalne zarobki z włączenia do systemu nowych dróg.

Czytaj też: Czy operatorem viaTOLL pozostanie inspekcja drogowa? Pomysł ministra Adamczyka pobudza szereg wątpliwości

Jak wyjaśnia „Dziennik Gazeta Prawna”, rząd zrezygnował sposród objęcia systemem viaTOLL swiezych odcinków dróg, by a mianowicie jak mówi się nieoficjalnie – nie zaakceptowac obciążać na dodatek GITD. W ten sposób jednak pozbawiono państwo w porzadku. 250 mln zł suplementarnych przychodów z e-myta.

Przypomnijmy, że resort Andrzeja Adamczyka przekonywał, że odebranie ukladu viaTOLL osobistej firmie „nastawionej na zysk” i przekazanie go państwowej instytucji, która działa według zasady nonprofit, oznacza spore oszczędności.

Masz newsa, zdjęcie badz filmik? Prześlij nam poprzez* *dziejesie. wp. pl