Śląsk: Wybrano projektanta zachodniej części Kosztowny Głównej Południowej

Category: odmienne
27 lipca, 2020

Samorząd Wodzisławia Śląskiego wybrał firmę, która dzierzy opracować kompletną dokumentację wybudowania 23 km tzw. Mily Głównej Południowej na terenie powiatu wodzisławskiego. Specyfikacja ma być gotowa przy półtora r.; na razie bóg wie, kiedy może powstać trasa.

Aukcja na opracowanie dokumentacji władze Wodzisławia ogłosiły w grudniu ub. r. Według czwartkowej informacji rzeczniczki wodzisławskiego magistratu Barbary Chrobok, zgłosiło się czterech oferentów; z najniższą ceną 2, 98 mln zł wybrano ofertę warszawskiej firmy AECOM Consulting. Wykonawca ma opracować dokumentację projektową i zdobyć niezbędne opinie, uzgodnienia jak i równiez decyzje.

Cenna Główna Południowa to jedna z dwóch planowanych osi komunikacyjnych okręgu rybnickiego. Ma prowadzić od czasu skrzyżowania wraz z DK81 w Pawłowicach, przez Jastrzębie, Mszanę, Godów, Wodzisław Śląski jak i równiez Pszów, sluzace do Rydułtów i węzła sposród mającą tamtędy przebiegać Regionalną Drogą Racibórz-Pszczyna

Dotąd budowę Drogi na swoim terenie rozpoczął samorząd Jastrzębia Zdroju. Otacza ona miasto od czasu północy, tworząc obwodnicę. W lipcu ub. r. po Jastrzębiu Zdroju oddano sluzace do użytku 1-wszy z dwóch fragmentów obwodnicy. Gotowy kawalek liczy trzech, 3 km. W pod koniec lata br. wierny ma zostać drugi wydzial – na temat długości 5, 2 km.

Budowę całego odcinka Kosztowny na zachód od Jastrzębia – na terenie powiatu wodzisławskiego – ma koordynować samorząd Wodzisławia. Pomoc przedsięwzięcia ze środków unijnych zakłada opracowywany Regionalny System Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). Pierwszeństwo w nim mają mieć w najwyzszym stopniu zaawansowane w przygotowaniu koncepty.

Budowę owego odcinka lokalne samorządy postulują od lat. Poprzez długi termin nie mogły jednak porozumieć się sposród marszałkiem odnosnie do przygotowania lokaty. Ostatecznie zadanie to wziął na wlasnej osoby – jako lider przedsięwzięcia – Wodzisław Śląski. Uzgodniono, że połowę kosztów dokumentacji pokryje woj. śląskie, a resztę zaciekawione gminy – prócz Wodzisławia: Mszana, Godów, Pszów i Rydułtowy. Wcześniej wybrano model przebiegu i uzyskano decyzję środowiskową.

Planowany odcinek ma mieć ok. 23, 2 km jak i równiez docelowo 2-ie jezdnie na dwa pasy ruchu. Zaplanowano na zanim 8 wiaduktów, 2 mosty, 7 węzłów drogowych i 4 ronda. Droga m. in. połączy Wodzisław Śląski i pozostałe gminy z autostradą A1; przetnie ją w miejscowości Skrzyszów na terytorium gminy Godów. Najbliższy węzeł znajduje się w Mszanie.

Odcinek ma rozpoczynać się od skrzyżowania z drogą nr 935 w Rydułtowach, a kończyć powstającym dzis rondem na skrzyżowaniu wraz z ul. Wodzisławską w Mszanie (gdzie zakończy się powstającą obwodnica Jastrzębia Zdroju). Dokumentacja ma powstać w ów sposób, by w glównym etapie możliwa była budowa jednej jezdni z docelowymi węzłami, skrzyżowaniami, obiektami towarzyszącymi i kompletną przebudową sieci, a po drugim etapie – struktura drugiej jezdni na brakujących fragmentach.

Po dotychczasowych typach projektu swiezego RPO Woj. Śląskiego, które wymieniały tak zwanym. projekty kluczowe do współfinansowania ze środków UE, przewidziano budowę całego odcinka Kosztowny na zachód od Jastrzębia. Przedsięwzięcie to oszacowano dzieki 900 mln zł, w niniejszym 720 mln zł sposród UE.

Przy pierwszej klasy projektu RPO ta ważna dla okręgu rybnickiego lokata znajdowała się na tak zwanym. liście rezerwowej, co wywołało protesty samorządów i społeczności lokalnej. Przy późniejszej wersji projektu Programu wszystkie projekty kluczowe trafiły na jedną listę ułożoną alfabetycznie, a o kolejności ewentualnych wykonania ma decydować stopień ich przygotowania. (PAP)

mtb/ pad/