IS: Projekt zmian w ustawie o NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO może podważyć jego wiarygodność

IS: Projekt zmian w ustawie o NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO może podważyć jego wiarygodność
Category: gielda
27 lipca, 2020

Zdaniem ekspertów IS, zmiany te idą po złym kierunku, dyktowane są realiami politycznych sporów, zas ich skutki mogą zachwiać polską walutą.

„Projekt nie powinien być procedowany w takowym trybie, zaś każda wazna zmiana legislacyjna dotycząca NBP powinna być dyskutowana przy gronie specjalistów” – czytamy w stanowisku dotyczącym projektowanych zmian prawniczych w NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO.

IS wskazuje, że zmiany przy przepisach dotyczących Narodowego Banku Polskiego mają służyć uporządkowaniu systemu wynagrodzeń w tej instytucji, w ponizszym jego przejrzystości. Złożony do Sejmu projekt nie pomoże jednak po zrealizowaniu założonych celów, jakkolwiek zapewne zaszkodzi wiarygodności NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO.

„Jawność wynagrodzeń członków zarządu banku centralnego jest normą w większości państw członkowskich Unii Europejskiej. Zapoczatkowanie takiej reguly w polskim prawie posiada więc swe uzasadnienie, chociaż w żaden sposób nie wpłynie dzieki funkcjonowanie NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO. Projekt zmian ustawowych zmierza jednak znacznie dalej. Po pierwsze, zakłada jawność wynagrodzeń okreslonych dyrektorów, jakie mozliwosci w wielkosci europejskiej, pomijając Rumunię, będzie ewenementem. Po 2gie, jawność będzie retroaktywna, sięgając 1995 roku” – odczytujemy dalej.

Zdaniem Instytut Staszica, niecelowe i szkodliwe jest upublicznianie wynagrodzeń poszczególnych dyrektorów NBP. Ich funkcje nie są polityczne, nie zaakceptowac są oni wybierani przez parlament ani mianowani przez premiera badz prezydenta.

„Obowiązek publikowania informacji na temat zarobkach ludzi osób może zniechęcić do pracy w NBP fachowców, którzy swobodnie znajdą najecie w sektorze prywatnym. Powinno sie podkreślić, że podobne regulacje nie dotyczą m. in. dyrektorów przy ministerstwach badz urzędach gmin. Nie ma żadnego uzasadnienia, by na tym tle NBP traktować w sposób wyjątkowy. Ujawnianie wynagrodzeń osób, które już nie pracują w NBP, a przy chwili zawierania umów na temat pracę miały gwarancję czynu wysokości zarobku w poufności, może mieć finał pod postacia licznych procesów sądowych. Zaszkodzi również marce banku centralnego” – podano także.

W weryfikacji IS, niezrozumiały i szkodliwy jest zaproponowany limit wynagrodzeń dyrektorów. Ma on wynosić maksymalnie 60% możliwego wynagrodzenia prezesa.

„Można oszacować, że jeśli proponowany limit wynagrodzeń odwiedzi w życie, to szef będzie mógł zarobić w najwyzszym stopniu niewiele wiecej niz 20 tysięcy złotych brutto. Będzie jest jednym z najniższych, jeżeli nie najniższe wynagrodzenie wśród banków centralnych państw unijnych. Należy się spodziewać fali odejść fachowców. Zastąpią ich ludzie, które nie zaakceptowac są przyciagajace dla wlasnych instytucji finansowych. Obniżenie stopnia kadry dyrektorskiej pociągnie zbyt sobą obniżenie prestiżu agencji bankowej na świecie i zminimalizuje zaufanie az do polskiej waluty” – czytamy także w stanowisku.

Eksperci IS wskazują także, że dysputa o jawności zarobków po instytucjach ogólnych i jej granicach winna dotyczyć wszystkich instytucji, zas nie 1. Musi pani także uwzględniać doświadczenia jak i równiez regulacje prawne innych państw europejskich.

Instytut Staszica to niezależny think-tank, zajmujący się kwestiami społecznymi w kontekście zrównoważonego rozwoju.