GDDKiA wypowiedziała umowę na budowę A1 w Kujawsko-Pomorskiem

GDDKiA wypowiedziała umowę na budowę A1 w Kujawsko-Pomorskiem
Category: inne
27 lipca, 2020

Ogólna Dyrekcja Dróg Krajowych jak i równiez Autostrad odstąpiła od kontraktów na budowę A1 przy woj. kujawsko-pomorskim – poinformowała PAP rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken. Zapewniła, że aukcja na dokończenie prac będzie rozpisany najpredzej, jak to możliwe.

„Chcemy rozpisać przetarg na wybór nowego wykonawcy najszybciej, jak to możliwe. Wazne jest, by prace mogły na nowo ruszyć na wiosnę” – wyjaśniła po czwartek po rozmowie z PAP rzeczniczka.

Przedstawiciele GDDKiA zapowiedzieli, że Dyrekcja zabezpieczy przed zimą teren konstrukcji. Zamierza również dokończyć inwentaryzację częściowo przeprowadzonych przez wykonawców prac w kujawsko-pomorskich odcinkach autostrady A1.

Jako powód odstąpienia od umowy GDDKiA podaje to, że po upadłości spółek z grupy PBG, które należały do konsorcjów budujących A1, pozostali konsorcjanci nie zaakceptowac byli mógl dokończyć tejze budowy.

Budowę fragmentu 65-kilometrowego odcinka A1 w województwie kujawsko-pomorskim wraz z Czerniewic sluzace do Kowala podzielono na zlecenia, które miały realizować konsorcja tych samych firm: SRB Civil Engineering, PBG, Aprivia, Hydrobudowa Nasz kraj i John Sisk and Son. Na odcinku Czerniewice-Brzezie liderem konsorcjum było SRB Civil Engineering, a w odcinku Brzezie-Kowal – PBG.

Jak poinformowała GDDKiA po komunikacie, zerwanie umowy znaczy, że za posrednictwem najbliższe trzy lata żaden ze współkonsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować przy przetargach ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych jak i równiez Autostrad.

Sąd Rejonowy w Poznaniu ogłosił upadłość PBG i Hydrobudowy w połowie czerwca br. W lipcu ogłoszono natomiast upadłość Aprivii. Od tego czasu upadłości tych spółek trwały konwersacji GDDKiA jak i równiez SRB dotyczące przeorganizowania kontraktów na budowę odcinków A1, tak zeby prace mogły być kontynuowane.

Pod koniec sierpnia GDDKiA informowała, że uzgodnienia pomiędzy firmami, tworzącymi konsorcjum się przedłużają, nie doszło też do porozumienia z syndykiem masy upadłościowej i z kredytującymi konsorcjum bankami. Zanim doszło do zerwania umowy, wyraz wykonania najpilniejszych prac kilkakrotnie przekładano.

Poczatkowo zapowiadano, że odcinek A1 Czerniewice-Kowal gotowy będzie we wrześniu 2012 roku, lecz „przejezdny” – jeszcze zanim Euro 2012. Według wiadomosci podawanych przez GDDKiA jeszcze kilka dób temu, przy najbardziej optymistycznym wariancie, o ile irlandzkie konsorcjum dokończyło operacje, odcinek ten mógłby być gotowy pewnie w połowie przyszłego roku. Teraz, gdy trzeba wybrać nowego wykonawcę, termin zakończenia prac przesunie się w jeszcze wiekszym stopniu. (PAP)

her/ mki/ bk/