Zobacz, co się dzieje, kiedy w twej pracy ktoś jest nieuprzejmy lub chamski

Chamski współpracownik - czy stanowić uprzejmym w pracy?

Nieuprzejme i niegrzeczne zachowanie, o chamstwie nie wspominając, może rozłożyć zespół, zniszczyć współpracę, a co za tym idzie – pozbawić pracowników poczucia bezpieczeństwa i znacznie zredukować ich efektywność – pisze w "Harvard Business Review" Christine Porath, profesor administrowania z Uniwersytetu Georgetown.

Porath opisuje w "HBR", jakim sposobem uprzejmość – albo jej brak – odziałuje na współpracę i skuteczność w dziedzinie medycznej. Wnioski naukowców były bardzo smutne: zespoły narażone na niegrzeczne i chamskie zachowania wykazały się niższą efektywnością działania, za pośrednictwem co zmniejszyły szanse chorego na przeżycie. Działo się tak, bo członkowie ludzi grup nie dzielili się informacjami zbyt chętnie i nie poszukiwali pomocy u kolegów.

Lekceważenie, upokarzające i poniżające komentarze, obrażanie, obgadywanie za plecami i inne niegrzeczne zachowania potrafią zmniejszać pewność siebie, niszczyć zaufanie i chęć wsparcia – nawet u tychże, którzy nie są ofiarami takich zachowań.

Chamstwo w pracy zamyka pracowników

Jak wyjaśnia Porath, ludzie, którym brakuje poczucia psychologicznego bezpieczeństwa w zespole, zamykają się, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Jeśli nie czują, iż grupa opiera się na zaufaniu i wzajemnym szacunku, będą bali się żywić w jej ramach ryzyko. Niegrzeczne lub chamskie zachowania mogą sprawić, że pracownicy będą o wiele w mniejszym stopniu skłonni do:

  • poszukiwania i przyjmowania danych zwrotnych,
  • eksperymentowania,
  • omawiania problemów,
  • mówienia na głos, co sądzą.

Nawet bez chamskiej osoby w pokoju, operują w negatywnej atmosferze i nie wykazują pełnej efektywności.

Ciąg przyczynowo-skutkowy wydaje się w tym przypadku nieskomplikowany: niegrzeczne zachowanie zaszczepia po głowie negatywne myśli, które przekładają się na ujemne zachowania. W badaniach, które przeprowadzała Porath, uczestnicy narażeni na chamstwo byli chociażby trzy razy mniej podatni do pomagania innym niż pozostali badani. W innych badaniach Porath okazało się z kolei, że gdy wskazówka jest podana w sposób uprzejmy, jej adresat odczuwa się o ponad 30 proc. bardziej bezpiecznie, niż gdy wyrazi się ją w nieuprzejmy sposób.

Profesor zaznacza przy naszym, że wpływ na podwładnych mogą mieć nawet małe zachowania, na przykład publiczne kwestionowanie ich umiejętności.

Lider musi ustalić zasady łączności tak, by wyeliminować nieuprzejmość

Ekspertka podkreśla w dodatku, że to lider ustala ton, jeśli szanuje pracowników i okazuje im to, zwiększa pierwotnego zaangażowanie. Jeśli jest to niezbędne, manager powinien ustalić jasne reguły dotyczące uprzejmości i ogólnie komunikacji – dokładnie określając, co jest równoznaczne z ustanowieniem "bycie uprzejmym". Nie zakładaj, hdy to oczywiste, bo mnóstwo osobom brakuje w tej kwestii podstaw.

Zwracanie uwagi na poziom uprzejmości w zespole jest adekwatne do wysiłku. Podnosi poziom kooperacji i wydajność.

Jak dowiodły badania, skromność jak i również pokora to cechy zaraźliwe, które kultywowane przez lidera mogą znacznie podnosić efektywność całego zespołu. Niestety, na terytorium polski mamy z tym nadal poważny problem, który odsłania się bardzo niskim stopniem zaufania pracowników do pracodawców.

Tagi: praca interes zarządzanie Komentując korzystasz wraz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obligatoryjne na Facebooku znajdują się którego adres to https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie na temat likwidacji OFE. Na wciąż gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może ustrzec się kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Wystarczy bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker usiłuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał świeże zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Idzie o aferę GetBack

Notowanie

Dzielić:

Związane z

były prezes GetBack odpowiada na zarzuty Komisji Nadzoru Finansowego  Giełda 04.07.2019

Były prezes GetBack odpowiada na zarzuty Komisji Nadzoru Finansowego Giełda

101 04.07.2019

Wiadomosci gieldowe

W okresie pełnienia przeze moją osobę funkcji prezesa zarządu, rachunkowość spółki była prowadzona wedle obowiązującymi przepisami, a sprawozdania finansowe zawierały rzetelne wiadomości - zapewnia w oświadczeniu Konrad Kąkolewski, były prezes spółki windykacyjnej…...

Czytać →
ceny prądu w 2019 r.. Minister energii Krzysztof Tchórzewski tłumaczy 09.07.2019

Ceny prądu w 2019 r.. Minister energii Krzysztof Tchórzewski tłumaczy

349 09.07.2019

Z kraju

Ustawa o cenach prądu do poprawy. Zielone blask od Senatu Ceny prądu pod napięciem. Bruksela chce dodatkowych wyjaśnień Przegląd prasy: Rząd źle policzył wydatki ustawy prądowej Ustawa prądowa pod lupą Brukseli.…...

Czytać →