Czesi kupią PKP Cargo jak i równiez stworzą giganta?

Czesi kupią PKP Cargo jak i równiez stworzą giganta?
Category: gospodarka
27 lipca, 2020

Rząd w Pradze chce połączenia czeskich i polskich kolejowych spółek towarowych: CzD Cargo i PKP Cargo – napisał czeski dziennik _ Mlada fronta Dnes _.

Strona czeska mierzy się z zakupem polskiej firmy, choć woli mówić o partnerstwie strategicznym. Fuzja niemal zero nie kosztowałaby Warszawy, większość kosztów pokryliby Czesi – twierdzi dziennik i oznacza plan czeskich władz w najwiekszym stopniu ambitnym zamyslem na środkowoeuropejskim rynku transportu.

_ Po polskiej jak i równiez czeskiej witrynie powstała już grupa robocza, która zajmuje się możliwą fuzją _ – mówi cytowany przez _ MfD _ wiceminister transportu w Czechach Jakub Hodinarz.

Według dziennika nadal w kwietnio może dojść w Czeskiej pradze do spotykania szefów resortu transportu obu krajów, którzy omówią szczegóły przedsięwzięcia. O fuzji obu spółek rozmawiali w listopadzie zeszłego roku kalendarzowego premierzy Polski i Czech – Donald Tusk i Petr Neczas.

[ ( http://static1./i/h/244/t126452.jpg ) ] (http://www./gospodarka/wiadomosci/artykul/nie;moga;sie;dogadac;pociagi;znowu;stana,211,0,745427.html) Nie mogą się dogadać. Pociągi znowu staną?

Przywoływany przez gazetę czeski minister transportu Vit Barta mówi, że aktualnie CzD Obciazenie jest zbyt mała, zeby stanowić konkurencję dla największych kolejowych przedsiebiorstw transportowych na starym kontynencie.

Po fuzji spółka mogłaby rywalizować z wielkimi spedytorami z zagranicy, przede wszystkim niemieckim DB Schenker a mianowicie tłumaczy gazeta.

_ Mlada fronta Dnes _ wspomina, że już w przeszłości Praga myślała o połączeniu spedycji towarowej czeskich kolei ze słowackimi, jednak Słowacy stracili zaciekawienie projektem. Jednakze polski rząd sygnalizował zamiar sprzedaży PKP Cargo i chciałby dokonać tego przy ciągu najbliższego półrocza a mianowicie dodaje czasopismo.

Zauważa też, że zarówno PKP Obciazenie, jak i CzD Cargo toną w długach. CzD Cargo zakończyło 2010 rok ze stratą sięgającą około 420 mln koron (około 66, 4 mln złotych).